Klubowe wywiady: Mariusz (MG)

Mariusz (MG) – Miłośnik historii, polityki, geopolityki, fantastyki. Fan mangi, anime i zaskakujących filmów.

Interesujesz się fantastyką od…?

Chyba od zawsze.

Jakie książki fantastyczne byś polecił?

Nowy Wspaniały Świat Aldousa Huxleya, Folwark zwierzęcy George’a Orwella, Pozytonowego detektywa Isaaca Asimova, Dzienniki Gwiazdowe Stanisława Lema, Kwiaty dla Algernona Daniela Keyesa, Modyfikowany węgiel Richarda Morgana, Upadłe anioły Richarda Morgana, World War Z Maxa Brooksa.

Twoją pasją jest kultura japońska. Czym ona Ciebie urzekła?

Jest inna i różnorodna. Pomimo ściśnięcia na niewielkim terytorium potrafią zasymilować różnorodne i często sprzeczne idee. Mają talent do dostrzegania tego, czego ludzie Zachodu nie dostrzegają we własnej kulturze, potrafią przekształcić to na swój niepowtarzalny sposób i jednocześnie nie tracą swojej tożsamości.

Jako klubowy znawca mangi może nam trochę opowiesz o tym rodzaju sztuki?

Temat rzeka. Mnogość gatunków może przyprawić o zawrót głowy. Zwłaszcza, że wiele z nich nie ma oficjalnego odpowiednika w zachodniej literaturze np. shojo i shonen. Manga rozwijała się w zupełnie innych warunkach społecznych i historycznych przez co zwracała uwagę na zupełnie inne kwestie. Trudno jest znaleźć tam strach przed robotami, a znacznie łatwiej o fascynację, pogłębioną o analizę społeczną, skutków rozpowszechnienia się inteligentnych maszyn. Podobnie jest z większością tematów. Dla przykładu manga Full Metal Alchemist podejmuje temat odpowiedzialności za badania naukowe.

Najlepsi japońscy rysownicy mangi?

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa, Goseki Kojima.

Opowiesz nam trochę o rysownikach mangi?

O samych rysownikach nie wiem zbyt dużo. Może tylko tyle, że Junji Ito, najsłynniejszy twórca mangowych horrorów, jest dentystą. A Osamu Tezuka skończył medycynę, która niezbyt go interesowała.

Którzy rysownicy tworzą ciekawą mangę?

Dziś królują w temacie wielkie oczy, ale wielu rysowników rozwinęło swój niepowtarzalny styl. Zaczynając od nieco archaicznego dziś Osamu Tezuki (Ayako, Do Adolfów, Metropolis), poprzez dziewczyński styl i brutalną treść Kaori Yuki (Angel Sanctuary, Rewolucja według Ludwika), pełen szczegółowości Hiroki Endo (Eden, Krótkie historie) czy Yukito Kishiro (Battle Angel Alita), proszącej się o powiększenie i druk jako plakat Usamaru Furuya (Muzyka Marii), albo naturalistyczny Goseki Kojima (Poranek ściętych głów, Samotny wilk i szczenię) czy Masasumi Kakizaki (Green Blood, Hideout), a kończąc na nieróżniącym się od zachodniego Naoki Urasawa (Monster, Pluto).

Trzy mangi/ anime, które polecasz i trzy mangi/ anime, o których lepiej zapomnieć?

Anime zazwyczaj są na podstawie mang. Bardzo dobre tytuły to wśród anime seriali: Monster (2004), Cowboy Bebop, Legend of the Galactic Heroes.

Anime filmy: W krainie bogów, Księżniczka Mononoke, Ruchomy zamek Houru.

Mangi: Full Metal Alchemist, Mushishi, Opowieść panny młodej.

Zapomniałbym o mangach: All you need is Kill, Śmiech w chmurach, Rappa.

Lepiej darować sobie anime filmy: Spriggan, Armageddon, Kai Doh Maru.

Lepiej zapomnieć o anime serialach: Aquarion, Tenjou, Tenge, Kapłanki przeklętych dni.

Geopolityka to dla Ciebie….?

Nauka o tym jak działa świat. Nie przez teorie spiskowe, sympatie i antypatie, ale przez rzetelną wiedzę.

Masz swojego ulubionego badacza i teorię?

Nie mam jednego badacza, którego traktowałbym jak wyrocznię. Jest to raczej miks wielu różnych informacji. Jeśli chodzi o badaczy dających podstawy naukowe to nie sposób nie wspomnieć o Mackinderze i Huntingtonie. Jeśli miałbym wskazać na Polaków to wymieniłbym Leszka Sykulskiego i Marię Przełomiec (dziennikarka, ale wykonuje bardzo dobrą robotę).

Jak wyobrażasz sobie świat za 25 lat?

Dobre pytanie. Wiele zawodów zniknie, ale też pojawą się nowe. Transport i handel zostanie całkowicie zinformatyzowany oraz zrobotyzowany. Sklepy z obsługą złożoną z żywych ludzi będą drogie i specjalistyczne. Nowe technologie pomyślane dla podróży kosmicznych znajdą zastosowanie z gospodarstwach domowych. Sprzęt elektroniczny służący rozrywce wirtualnej będzie mniejszy, bardziej energooszczędny i paradoksalnie będzie miał mniejszą moc obliczeniową, ponieważ będą to tylko terminale do łączenia z serwerami, gdzie zostaną wykonane wszystkie obliczenia. Streaming zostanie głównym źródłem także i innych form rozrywki jak film, muzyka, komiks i książka. Książka papierowa nadal będzie dostępna, jednak głównym wiedzy będzie internet, a właściwie wiele internetów rozpowszechniających wiedzę różniącą się w zależności od rejonu geograficznego. Wyjazdy turystyczne poza te strefy będą możliwe, ale informacje uzyskane tam za pomocą internetu nie będą się różnić od tych, które można dostać w strefie zamieszkania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *